Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem
Bruno Schulz, a tarka fantazmagóriák, mesék és szenzációk mestere értéktelen kacatokból építkezik, melyek kulisszái között az életünk folyik, és ahol az egyedüli lényeget a maszkok és a formák állandó váltogatása adja. Bár Schulz a német expresszionisták, Musil és Kafka szellemi társa, az egyetemes méretűre dimenzionált rettegés helyett ő inkább saját gyerekkorából épít házat magának. A Fahajas Boltok mágikus-realista szerzője a Monarchia végnapjait írja meg: egy galíciai kisvárosban Józef, a gyermek szemével láttatja a régi világ letűnését, apja, Jakub a szolid kereskedő és fi lozófus-mágus alakján keresztül. A gyermekkor „lenne annak a ‘zseniális korszaknak’, a ‘messiási kornak’ a megvalósulása, melyet annyiszor ígértek nekünk az összes mitológiák.” – írja. A mindent elözönlő káosz agresszivitásával szemben Józef úgy védekezik, hogy beengedi azt házának falai közé, és helyet keres neki a lét tereiben: „Mekkora naivitás azt gondolni, hogy az élet ezernyi apróságáért küzdve alakíthatjuk sorsunkat! Már csak arra vágyom, hogy elaltassam a sors éberségét, és minden feltűnést kerülve, észrevétlenül jószerencsém oldalához simulva láthatatlanná váljak…”
Balázs Zoltán, a Maladype Színház művészeti vezetője rendszeresen visszatérő vendége a romániai színházi életnek. Munkáját 2017-ben a legjobb rendezőnek járó díjjal jutalmazták az ATELIER Nemzetközi Színházi Fesztiválon.